Saya hampir kena bayar cash top up $80k bila beli rumah HDB resale!

Tak pasti nak letak apa tajuk untuk blog kali ni tapi rasanya ini yang sesuai berdasarkan pengalaman saya :’)

Hasrat saya sebenarnya nak kongsi dan rakamkan pengalaman mencari rumah resale HDB untuk jadi bahan kenangan saya di masa depan.

Alhamdulillah, sejak bertunang tahun lalu, saya dan isteri giat mencari rumah idaman. (Fuhh. Idaman. Konon)

Catatan ni berdasarkan pengalaman saya membeli rumah resale.

TETAPKAN KRITERIA RUMAH ANDA

Sewaktu completion bagi rumah kami
  • West ke East ke tengah-tengah?

Dalam mencari rumah, banyak kriteria yang saya tetapkan. Sejujurnya saya tak berapa kisah nak tinggal di west atau di east memandangkan isteri saya orang Bedok. Tapi.. bila kita cari rumah di East, harganya melebihi bajet yang kami ada. (Koyak gang!)

Jadi, westlah pilihan kami. (Alhamdulillah east mahal HAHA!) Dan alhamdulillah juga mudah untuk saya membuat keputusan bersama isteri. Ini penting demi jangka masa panjang bersama. 

Antara faktor yang penting yang perlu difikirkan adalah sekiranya suami dan isteri bekerja, dan sekiranya dikurniakan zuriat, orang tua yang mana yang mungkin dapat membantu menjaga sedikit (bukan sepenuhnya jadi tukang jaga bayi ye). Selain itu, perlu juga dipertimbangkan jika kawasannya dekat dengan MRT atau bas. Ini penting bagi saya sebab biasanya menaiki kenderaan awam.

  • BTO ke resale?

Ini juga sering menjadi tanda tanya. Sekiranya BTO, mampukah anda tunggu sehingga 5 tahun? Tetapi saya juga dengar sekiranya anda memilih BTO, anda boleh sewa flat HDB sementara rumah BTO anda siap. 

Rumah sewa dari HDB adalah lebih murah berbanding anda cari sendiri di Carousell, Facebook dan sebagainya. Saya sarankan anda cuba pastikan dengan pihak HDB tentang hal ini.

Untuk resale pula ada kena pastikan 10% CPF daripada harga rumah yang anda inginkan. 

Sekiranya anda memilih resale, terdapat beberapa perkara yang perlu anda pertimbangkan sebagai contoh yang berikut

  • Bayaran renovation
    Jika rumah resale itu lama, tentu banyak renovation yang perlu dilakukan melainkan anda tak kisah dengan kondisi rumah tersebut.

    Anggaran kos bagi renovation adalah sekitar $30 ribu hingga $40 ribu. Ah, mana nak dapat duit reno? Tapi, ada juga rumah yang “move-in” condition – bayar dan terus masuk. Untunglah tu.

    Saya pula dapat yang separuh-separuh, alhamdulillah saja.
  • Bayaran perabot
    Apa yang saya sebutkan tadi belum termasuk bayaran perabot rumah, mungkin saja boleh melebihi $10,000. Bayangkan almari lekat di dinding saja boleh mencecah $3,000. Mana nak beli barangan elektronik, sofa, meja dan sebagainya. (Duit terbang ya)
  • Cash top up
    Ini paling sakit hati sikit. Iyalah, nampak harga $350,000 fikir boleh guna CPF sepenuhnya, sekali… sebabkan rumah tu rumah lama dan usia pasangan anda pula tidak mencukupi 95 tahun bila dicampur dengan usia rumah tersebut makanya.. anda perlu buat top up.

    Contohnya, rumah yang saya mahu, berharga $400,000. Usianya 61 tahun. Campur dengan usia pasangan saya 61 + 26 = 87. Tak cukup 95 tahun kan? Jadi, saya perlu buat cash top up.

    Cash top perlu boleh dibayar bulanan. Cash top up ini berbeza dengan bayaran CPF yang perlu anda bayar.

    Maknanya, potongan CPF anda mungkin $1300. ON TOP OF THAT, anda perlu membayar cash lagi setiap bulan. Waktu tu rumah yang saya nak, saya perlu bayar lagi $1300 setiap bulan. Parah kan??
  • Agent ke sendiri?
    Ah, ini pun perlu kita pertimbangkan. Bagi saya, sebenarnya boleh je buat sendiri. Tak susah mana. Info yang saya kurang pasti boleh saya kita dapatkan dari HDB atau CPF.

    Tapi… sekiranya, rumah yang anda nak beli tu penjualnya agak “susah” atau “bermasalah”, eloklah kita guna ejen untuk bantu. Bayaran ejen biasanya sekitar 10% tidak termasuk GST.

    Tapi dalam mencari ejen, pastikan ejen kita benar-benar nasihatkan kita dan berpengalaman. Sebab, saya pernah nak beli rumah, ejen X tersebut memang semangat nak jual (mungkin dapat komisyen ekstra) tetapi satu perkara yang dia tidak beritahu saya adalah, sekiranya saya setuju untuk beli, saya perlu cash top up sehingga $80,000!!

    Nasib baiklah Allah gerakkan hati penjual untuk tidak jadi menjual. Kalau tidak, dah botak dibuatnya.

    Ejen yang saya ambil, Ya Aliff Mirzan, pengalaman kes cerai, faraidh memang tiptop!
  • COV
    Cash over valuation. Harga kawasan rumah tersebut sekitar $350k tetapi penjual pula nak $400k. Sekiranya anda tetap membeli, besar kemungkinan anda perlu membayar perbezaan tersebut pada penjual.
  • Aplikasi Property Guru
    Saya gunakan aplikasi property guru untuk mencari rumah di kawasan yang saya inginkan. Mudah. 
  • Grant rumah
    Untuk pembeli pertama kali, grant sebanyak $160,000 boleh dimanfaatkan. Tapi, grant tersebut bukanlah “free-free”. Sekiranya anda gunakan grant tersebut, pada masa hadapan sekiranya nak beli rumah resale, perlu bayar Resale Levi sehingga 40k. Dan sekiranya saya nak beli BTO, saya masih boleh dianggap sebagai first-timer.

Mencari rumah yang anda inginkan memakan masa terutama sekali jika anda cerewet macam saya (nak dekat dengan perhentian bas, dengan expressway, dengan kemudahan dan sebagainya.) Tapi dengan pelbagai macam kemudahan yang ada, pastinya harga pun agak tinggi. Pada masa yang sama, harapan saya, bila saya jual rumah itu nanti, sekurang-kurangnya, harga tetap kekal dan tidak jatuh. Lebih-lebih lagi bila rumah anda berdekatan dengan MRT, mudah nak ke sana sini.

Saya rasa sekian sahaja catatan saya untuk kali ini. Sekiranya ada sebarang pertanyaan, komen atau tidak pasti bolehlah beritahu saya ya. Saya cuba bantu.

Bersama ejen Ya Aliff Mirzan

Leave a comment