“Kalau air tu tenang, tak berapa cantik pemandangan”

Sesekali merenung dan menghitung kembali limpahan kurniaan rezeki Ilahi seakan tersedar dari igauan mimpi.

Dalam kehidupan ini, barangkali kita gambarkan kesempurnaan. Mungkin terlalu sangat menonton netflix dan rancangan tv hinggakan kita terlupa kehidupan seharian kita adalah realiti bukanlah seindah fantasi.

Kita dambakan kesempurnaan sebagaimana kita lihat di skrin kita setiap hari. Kita mahukan kehidupan yang sempurna, keluarga yang sempurna, pekerjaan yang sempurna, serba serbi sempurna.

Namun kita lupa, dunia ini tidak akan pernah sempurna. Akan ada kekecewaan, akan ada badai dan ujian, akan ada rintangan dan cabaran. Saya teringat sewaktu berjalan bersama Mantan Mufti Ustaz Dr Fatris, beliau sebutkan, “kalau air tu tenang, tak berapa cantik pemandangan, begitu juga kehidupan kita, perlu ada ‘gelombang’ dan ‘ombaknya’”. Lebih kurang begitulah bunyinya walaupun saya rasa lebih puitis jika disebutnya. 😅

Rindu pula briskwalking bersama

Semakin meniti usia ni, saya mula sedari tiada yang sempurna. Sungguhpun zahirnya terlihat sempurna, apa yang tersembunyi belum tentu lagi. Senyum, gelak dan tawa yang terpancar di muka tidak semestinya benar-benar bahagia.

Kita mungkin rasa kita sempurna di pandangan mata kita. Namun belum tentu lagi di pandangan mata insan lain. Pasti ada kurangnya, pasti ada cacat celanya, pasti ada yang akan kurang menyenangkan. Mungkin cara layanan kita, mungkin gaya bahasa kita, mungkin adab kita, mungkin, mungkin dan seribu satu kemungkinan. Biarpun tak mungkin mampu kita capai sempurna, jangan dijadikan alasan untuk kita tidak menyempurnakan

Bersama keluarga, kerabat, teman di kerja, kenalan, pasti ada yang mengecewa, pasti ada yang mengguris dengan kata-kata, pasti ada. Kerana insan dicipta dengan kelemahan dan bukan kesempurnaan. Atau mungkin kelemahan dalam kesempurnaan dan kesempurnaan dalam kelemahan. (Ayat macam deep, macam confusing juga ya hehe)

Sehebat, sebesar mana pun kita, pada langit yang sama kita junjungi, pada bumi yang sama kita berdiri. Hari ni kita mungkin berdiri tinggi, megah, dengan pangkat, darjat dan panggilan itu ini, dipandang mulia sana sini, namun beringatlah, berapa lamalah sangat mampu kita miliki. Sepuluh tahun mungkin, dua puluh, tiga puluh, lalu kita akan rapuh kembali pada tanah dengan kain putih yang akan lusuh.

Catatan ni terhasil setelah saya merenung keadaan diri, bagaimana interaksi saya bersama insan sekeliling, keluarga dan teman sekerja. Semoga kekurangan saya sudi diampunkan.

Leave a comment