Jaga jaga, hati hati

Ternampak perkongsian oleh selebriti Singapura, Taufik Batisah

Fakta yg menyedihkan tapi itulah hakikatnya. Insan di sekeliling akan menghukum, mempertikai dan menilai kita. Bukan itu saja, bahkan ada yang ingin dan gembira sebenarnya apabila melihat kita jatuh.

Apa yang kita lakukan, apa yang kita makan, dengan siapa yang kita keluar dan sebagainya akan menjadi bahan bualan.

Hattakan kalau kita fikir feature ‘close friends’ itu selamat, fikirkanlah kembali. Apa yang kita kongsi dalam jaringan yg kita rasa selamat mungkin akan ‘bocor’ juga. Perkara ini pernah beberapa kali terjadi bukan saja pada diri saya tapi pada yang lain juga.

Kekata “Stay Safe, Stay Home” sering kita dengar di Singapura semasa tempoh pemutus rantaian jangkitan. Namun, rasanya ia tidak sesuai bagi apa yang kita lakukan dalam talian atau di media sosial. Apa yang penting adalah kita terus berwaspada ketika membuat perkongsian.

Ya, adakalanya kita hanya menurut emosi yang marah, geram, sedih dan kecewa bila membuat perkongsian. Kita mungkin selesa untuk ‘cakap lepas’ secara empat mata bersama yang rapat dengan kita. Sedangkan secara empat mata pun boleh disebar-sebarkan, inikan pula yang di media sosial. Hanya dengan satu silap langkah, orang akan screenshot dan sebarkan.

Hati-hati. Mata sentiasa melihat, ada yang suka, ada yang hanya akan mencari silap kita dan ada juga yang bermuka dua.

Semoga Allah lindungi. Jaga diri, hiasi peribadi ❤️

Leave a comment