Pakai sanitiser, boleh hapuskan dosa?

Agak click bait tajuk ni ya? Sebenarnya, ternampak poster ni sebelum masuk mall

Saat terbaca frasa yang digunakan “The health of all depends on each one of us” atau kesihatan semua bergantung pada kita semua mengingatkan hadith berkenaan perumpamaan mukmin yang mana disebutkan ia umpama bangunan; saling menguatkan dan memperkukuh sesama kita.

Begitulah hendaknya, dalam kehidupan seharian kita, lebih-lebih lagi sewaktu wabak COVID19 ini masih lagi aktif, menjadi tanggungjawab untuk kita terus menjaga diri.

Dengan menjaga diri sendiri, diri mereka yang di luar sana turut terjaga. Ini amanah kita hari ini, menjaga diri sebaik-baiknya. Andai sakit, pergilah bertemu doktor dan ambil langkah berjaga-jaga

Peluang menambah kebaikan

Yakinlah, dalam setiap usaha mencuba membendung wabak ini dan menjaga diri, pasti ada ganjaran kebaikan sebagaimana yang disebut dalam Surah al-Zalzalah, “Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)”

Sanitiser juga bukan saja menghapus kuman tapi mampu menghapus dosa. Bagaimana?

Mungkin ada yang terus baca bahagian ni bertanyakan apa kaitan sanitiser sebagai pembersih dosa. Mudah-mudahan, langkah-langkah berjaga-jaga yang kita ambil setiap hari di luar, menggunakan pelitup, sanitiser ataupun cecair pembasmi kuman, mengimbas kod QR SafeEntry turut dikategorikan dalam kebaikan. Niatkanlah yang baik-baik, niatkan bilamana kita ambil langkah-langkah tersebut agar kita dan insan sekliling terselamat.

Rata-rata mungkin begini internet sebahagian kita kerana sering check in di mana jua

Dan dengan kebaikan-kebaikan ini, kita mohon agar segala kesilapan dan dosa-dosa kita diampunkan Allah segaris dengan tafsiran Ibn Kathir bagi Surah Hud ayat 114: “Sesungguhnya melakukan kebaikan itu menghapuskan dosa dosa silam”

Wallahu a’lam

Leave a comment